Er en elcykel pengene værd?

Er en elcykel pengene værd?

Salget af elcykler – eller bedre kendt som e-cykler – er steget kraftigt i de seneste år og viser ingen tegn på at stoppe foreløbig.

Siden de første elcykler kom på markedet i 2010’erne, er prisen faldet, og de er blevet mere populære blandt alle typer cyklister: klubcyklister, bypendlere, fritidscyklister og blandt dem, der bare ønsker lidt hjælp, når de skal fra A til B. Men er en elcykel pengene værd? Det prøver vi at se nærmere på her. Hvad end vi kommer frem til, så er der nok ikke alle som er helt enige.

Læs også – Hvad er den bedste elcykel?

Længere, hurtigere og nemmere

For dem, der cykler til arbejde, er elcykler et værdifuldt køb. Motorhjælpen gør det muligt at komme til tiden, men lidt mindre svedig, end hvis man kom på en cykel uden motor.

Efterhånden som byer rundt om i verden forsøger at fjerne biler fra vejene og få flere til at cykle, vil elcykler blive endnu mere udbredte i vores hverdag.

I 2018 var det globale marked for elcykler på ca. 150 milliarder kroner. I 2025 forventes det at vokse til 315 milliarder kroner. I 2019 offentliggjorde Deloitte sine årlige forudsigelser inden for teknologi, medier og kommunikation, hvoraf en af dem sagde, at der ville blive solgt 130 millioner elcykler på verdensplan mellem 2020 og 2024. Rapporten fastslog, at elcykler “nemt vil overhale andre e-køretøjer” ved udgangen af 2020. Dette viste sig også at være helt korrekt.

Fordele ved elcykler

Elcyklernes fordele har været genstand for adskillige undersøgelser. De peger alle på, at folk er begejstrede for at bruge elcykler, fordi de gør turen til arbejde, indkøb og skole lettere. Den manglende indsats, der opfattes som nødvendig, betyder, at folk kan rejse længere, og at de også er langt mere tilbøjelige til at gøre det.

Da Citi Bike, New Yorks cykeludvekslingsordning, for første gang forsøgte sig med sin flåde af elcykler, steg den gennemsnitlige turlængde med 10 % sammenlignet med de klassiske cykler. Desuden sagde deltagerne, at de var dobbelt så tilbøjelige til at bruge en elcykel på en tur, hvor de skulle krydse en bro eller køre op ad bakker.

Ifølge undersøgelser foretaget af fagforeningen DKA tager en gennemsnitlig pendling på cykel i Danmark ca. 30 minutter, hvilket uden tvivl kan afskrække nogle. En elcykel er imidlertid med til at fjerne hindringer for pendling som f.eks. afstand og bakker.

De bedste elektriske grus cykler og e-mountainbikes giver dig også mulighed for at tage genveje uden for vejene. Noget som både kan være sjovt og praktisk.

Læs også – Er elcykler fremtiden?

Sæsonbestemte krav

En elcykel har måske også evnen til at få folk til at bruge cyklen i flere måneder. Selv de mest hårdføre cykelpendlere kan opleve det som en udfordring at cykle på arbejde i de koldere måneder, selvom de har investeret i det rigtige pendlerudstyr, som de kan have på hele året. For mange nybegyndere er et temperaturdyk i vejret helt sikkert den eneste undskyldning, de har brug for, for at stille cyklen tilbage i garagen og tage bilen, bussen eller toget.

Økonomiske overvejelser

En anden grund til, at elcykler er relevante for byboere, er, at de er overkommelige i pris. Litium-ion-batteriteknologien bliver ikke kun bedre, men også billigere, hvilket bidrager til at reducere den samlede pris på elcykler, hvilket resulterer i endnu flere velspecificerede modeller, der kommer ind under 10.000 kroner – hvilket gør dem nu begyndt at blive overkommelige at købe.

Men det er først, når du har købt en elcykel, at du virkelig begynder at spare. Efter den betydelige startinvestering i selve cyklen er de løbende omkostninger lave. Batteriets levetid bliver stadig bedre, og du kan forvente at skulle udskifte det først efter ca. 50.000 km. Hvis du regner en årlig service med, er det stadig et overkommeligt valg sammenlignet med omkostningerne ved at køre i bil i byen, især hvis du skal betale for at parkere på din destination.

Hvis du ønsker at sænke den oprindelige udgift til en elcykel, kan et af de bedste konverteringssæt til elcykler være værd at overveje.

Sundhedsmæssige fordele

Vi ved alle, at cykling har fordele for både vores fysiske og mentale velbefindende, og at svinge benene over en elcykel hjælper os med at holde krop og sind i god form. Det anbefales, at du får mindst 2,5 timers moderat motion om ugen, og hvis du bruger en elcykel til din daglige pendling, vil du sandsynligvis nå dette mål uden problemer.

Hvis du er bekymret for, at det at køre på en elcykel ikke giver tilstrækkelig træning til at kunne kaldes “motion”, tager du fejl. Der er masser af undersøgelser, der viser, at det at køre på en elcykel faktisk får hjertet til at pumpe.

En af disse undersøgelser, der blev gennemført for nyligt, viste, at deltagernes puls i gennemsnit lå på 75 % af deres maksimale puls, når de kørte på en elcykel i mindst 40 minutter pr. tur. Det svarer til en rask gåtur og er nok til at opfylde sundhedsretningslinjerne for “moderat” motion.

Hvor er elcykler mest populære?

Svaret på dette spørgsmål er ikke overraskende verdens mest cykelvenlige nationer – Holland og Danmark. Folk i alle aldre navigerer rundt i byerne på to hjul, og alt dette er muligt takket være en infrastruktur, som verden er misundelig på.

Den hollandske by Utrecht byggede sin første dedikerede cykelsti i 1885. I dag cykles der 25.000 ture om dagen. Det er interessant at bemærke, at salget af elcykler har været særligt stort på steder, der har investeret kraftigt i cykelinfrastruktur. I 2018 blev der i Nederlandene solgt flere elcykler end almindelige cykler (eksklusive racercykler og børnecykler), og salget steg med 40 % i forhold til 2017, mens der i København nu er flere cykler og elcykler end biler i antal.

Den norske hovedstad Oslo har forpligtet sig til at skabe et bilfrit centrum, hvor 700 parkeringspladser er fjernet og erstattet af cykelbaner. Som reaktion herpå har byens cykeludvekslingsordning oplevet en kraftig stigning i brugen.

Er elcykler fremtiden for alle?

Det er ikke kun i cykelmekka-landene, at infrastrukturen er i fremmarch. Andre steder i verden gør regeringerne en større indsats for at forbedre byerne, så flere mennesker vil cykle – det være sig på en elcykel eller en almindelig cykel.

Her i Dan,ark har regeringen for nyligt ydet støtte til kommuner rundt om i landet til at forbedre deres cykelinfrastruktur med en fond for aktiv transport på 2.500 millioner kroner som første fase af en planlagt investering på 15 milliarder kroner i gang- og cykeltrafikken. Pop-up-cykelbaner, der blev oprettet i forbindelse med Covid-19-pandemien, kan måske endda blive permanente.

Elcyklen er kommet for at blive, og vi vil blot se dem blive endnu mere populære over de næste par år. For langt de fleste vil svaret på spørgsmålet om en elcykel er pengene værd, være et stort og klart JA.

Scroll to Top