Valg af elcykel

At køre på en elcykel for første gang kan føles som at opdage en ny superkraft. Det skyldes, at pedalerne på elcykler med pedalassistance udvider dine muligheder på to hjul: Du kan følge med i trafik med stop og start, lettere transportere børn eller last, ankomme mindre svedig på din destination eller blot nyde lidt ekstra kraft på ture, der ellers ville have virket for langt eller for kuperet.
Valg af elcykel, kan med de mange muligheder godt være en lidt forvirrende opgave, så lad os prøve at dykke lidt ned i nogle af de overvejelser du bør gøre dig.

Valg af elcykel

Elcykler kan i første omgang opdeles i de samme kategorier som konventionelle cykler: mountainbikes og landevejscykler samt nicher som bycykler, hybridcykler, cruisercykler, lastcykler og foldecykler.

Forståelse af de tre klasser af elcykler

Primært af lovgivningsmæssige årsager er elcykler også inddelt i klasser, der angiver deres niveau af motorassistance. At finde ud af, hvilken klasse af elcykler du har brug for, er et vigtigt beslutningspunkt:

Klasse 1: Motoren træder kun i kraft, når du træder i pedalerne, og stopper med at hjælpe ved 25 km/t.
Klasse 2: Har også en pedalassisttilstand op til 25 km/t plus en rent gasdrevet tilstand.
Klasse 3: Er udelukkende med pedalhjælp (ligesom klasse 1), men hjælpen fortsætter, indtil du når 35 km/h.

Valg af el cykel

De fleste nye cyklister starter med en klasse 1-elcykel. Klasse 1-cykler er de mest overkommelige og, set ud fra et lovgivningsmæssigt synspunkt, de mest alment accepterede. Du kan køre på en sådan på byens gader og mange cykelstier. Denne klasse af elcykler er begyndt at blive tilladt på traditionelle mountainbikestier, men adgangen er ikke universel, så tjek altid først.

Klasse 2-elcykler er typisk tilladt de samme steder som klasse 1-elcykler. Det skyldes, at begge klasser har en maksimal hastighed på 20 mph for motorhjælp. REI sælger ikke klasse 2-cykler, så denne artikel vil fokusere på klasse 1- og klasse 3-cykler.

E-cykler i klasse 3 er populære blandt pendlere og løbere, der løber ærinder. Sammenlignet med klasse 1-cykler er de hurtigere og mere kraftfulde (og koster mere). Udbyttet af den ekstra ydeevne er, at du bedre kan følge med trafikken. De kan også klatre bedre og håndtere tungere belastninger. Kompromissen er, at de ikke kan køre på de fleste cykelstier eller mountainbikestier.

Undersøg adgangsreglerne, før du træffer et endeligt valg af e-cykelklasse. Forbeholdet i forbindelse med alle ovenstående oplysninger om adgang er, at love, licenser, registrering, aldersgrænser og regler for arealforvaltning er under forandring. Hvis du vil have en guide til e-bikes for hver enkelt stat, kan du se People for Bikes’ guide til e-bike-regler i hele landet. Tjek også med de lokale byer og arealforvaltere på de steder, hvor du planlægger at køre.

Sådan vælger du den rigtige elektriske cykel

Batterier, rækkevidder og motorer til elcykler

Producenterne er meget opmærksomme på drivaggregatet i hver enkelt cykel. Designet er en afvejning mellem ydeevne og rækkevidde. En kraftigere motor giver mere fart til at følge med i trafikken og mere drejningsmoment til at klatre op ad bakker og trække last. En kraftigere motor opbruger også batteriet hurtigere, hvilket reducerer din rækkevidde.

Når du sammenligner potentielle elcykler, vil du se brede specifikationer for rækkevidde: F.eks. 20-100 kilometer ved hjælp af pedaler. Det skyldes, at der er mange variabler, der påvirker rækkevidden.

Det hjælper selvfølgelig at have et stort batteri: Kapaciteten angives i watttimer (Wh), dvs. det antal timer, et batteri kan holde til 1 watt strøm, før det dør. Motoreffekten har således også betydning: En 500-watt-motor kombineret med et 500 Wh-batteri (en almindelig klasse 3-cykelopsætning) dræner strømmen hurtigere end en 250-watt-motor med et 500 Wh-batteri (en almindelig klasse 1-cykelopsætning).

Et interessant onlineværktøj, der viser samspillet mellem en lang række faktorer, der alle kan påvirke rækkevidden, er Bosch’s E-Bike Range Assistant. Hvordan og hvor du kører, har også betydning

Batteriets opladningstid: Det tager tre til fem timer at oplade de fleste batterier fuldt ud fra et tomt batteri, og batterier med stor kapacitet tager længere tid. Du kan købe ekstra opladere (eller tage din oplader med), hvis du har planer om at pendle på din elcykel. Du kan også købe hurtigere opladere.

Antal batterier: Nogle elcykler giver cyklister mulighed for at bruge to batterier på én gang. Det kan forlænge din tur – og hvis det ene batteri er dødt, har du et ekstra batteri. Du kan også købe et ekstra batteri for at have et fuldt opladet batteri klar eller udskifte dit batteri, når dets levetid er udløbet (typisk flere tusinde opladninger).

Montering af batteriet: Batterierne er integreret i rammen og giver plads til flaskeholdere eller en lille cykeltaske. Eksterne batterier er dog lettere at oplade og udskifte.

Mand på elcykel i byen

Motorens placering på en e-cykel

To personer på elcykler, en med en navmotor og en med en midtdriftsmotor

Mid-drive-motorer sidder på bundbeslaget (det sted, hvor krumtapakslerne er fastgjort til cykelstellet). Navdrevsmotorer sidder inde i navet på baghjulet (nogle sidder på forhjulet).

Mid-drive-motorer: Mange motorer har denne opsætning af forskellige årsager. Pedalassistancen reagerer med en naturlig fornemmelse, og at motorens vægt er centreret og lavt placeret er med til at holde kørslen afbalanceret og stabil.

Navdrevsmotorer: Baghjulsnavmotorer sender pedalkraft direkte til baghjulet, hvilket giver dig en følelse af at blive skubbet fremad. Bemærk, at det kan være mere kompliceret at udskifte en punktering på det hjul, hvor navdrevet er monteret, end at udskifte en punktering på en standardcykel (eller en cykel med mellemdrev). Motorer med fornav-drev fungerer lidt ligesom forhjulstrukne biler; de gør det også muligt at bruge et standardcykeldrev bag på cyklen.

El-cykel - det er svært at vælge den rigtige

Drejningsmoment på elcykelmotorer

Drejningsmomentet er en specifikation, som du skal tjekke, hvis du planlægger at køre mange bakker og/eller transportere tunge belastninger. Målt i newtonmeter (N m) kan det angivne maksimale drejningsmoment for en elcykel ligge mellem 40 N m og 80 N m. Dit faktiske drejningsmoment vil dog variere, efterhånden som du ændrer dine indstillinger for pedalhjælp.

Andre vigtige funktioner og komponenter til elcykler
Din elcykel er naturligvis mere end blot dens motor og batteri. Her er flere detaljer, som du skal overveje, når du sammenligner elcykler:

Pedalassistentaktivering og pedalfornemmelse: Jo mere præstationsorienteret cyklen er, jo mere jævn og responsivt vil pedalassistancen føles. Testkør flere cykler for at finde en, der reagerer ved den hastighed og intensitet, der fungerer bedst for dig.

Niveauer for pedalassistance: De fleste cykler har 3 eller 4 assistancestyrker, så du kan spare på batteriet (eco-tilstand) eller få mere fart og drejningsmoment (i turbo- eller boost-tilstand).

Integreret tilbehør: Mange elcykler leveres nu med en række integreret tilbehør:

En integreret lygte på en elcykel

Belysning: Denne er oftest at finde på bycykler og pendlercykler og er en god sikkerhedsfunktion at have. Systemerne varierer, og cykler i den dyre ende har mere kraftig belysning.

En integreret cykelholder på en elcykel

Stativer: Disse robuste stativer, der typisk findes på ladcykler, kan bære tunge belastninger. E-bikes kan også have plads til en lang række separat købte stativer, men du skal undersøge, om stativerne passer til din cykelmodel.

Kvinde har valgt en ny elektrisk cykel

Et LCD-display monteret på styret på en elcykel

LCD-skærme monteret på styret: Der sker meget på en elcykel, så det er nyttigt at have en cykelcomputer monteret på styret, som giver dig mulighed for at overvåge batteriets levetid, pedalassisttilstand, kørte kilometer, hastighed og meget mere.

Integration af smartphone: Elektronisk elektronik til elcykler i den bedste ende kan forbindes trådløst med smartphones. Tilgængelige apps kan omfatte GPS, serviceoptegnelser og yderligere skærmfunktioner. Nogle apps giver dig endda mulighed for at låse cyklens integrerede lås op.

En integreret hjullås på en elcykel

Indbygget sikkerhed: Nogle cykler leveres med baghjulslåse, der er fastgjort til rammen, og andre har låse på batteriet, der kan nøgletilpasses til at matche en cykellås (købes separat) fra et partnermærke.

Komponentkvalitet: E-bikes på forskellige prisniveauer repræsenterer en tilsvarende differentieret komponentkvalitet. De billigere elcykler har ofte ikke avancerede funktioner som f.eks. smartphone-integration, og de har også komponenter til lavpris. Ligesom på en almindelig cykel vil førsteklasses bremser, dæk, gearskift og drivlinjer være mere holdbare og responsive.

Rammer: De fleste rammer til elcykler er lavet af aluminium, selv om der efterhånden findes et bredt udvalg af rammer (fra kulfiber til stål). Rammmateriale og design er sammen med motorens og batteriets størrelse de største faktorer, der bidrager til den samlede vægt. E-bikes er generelt tungere end deres modstykker til almindelige cykler, men de overvinder trægheden ved hjælp af deres motorassistance. Men en lettere cykel vil stadig føles mere adræt. Så hvis du skal vælge mellem to ellers sammenlignelige cykler, vil en lettere model sandsynligvis give den bedre kørsel.

Ung mand på elektronisk mountainbike

Sørg for at få en god pasform på din elcykel

En anden sandhed for både almindelige cykler og elcykler er, at den bedste cykel for dig er den, der passer dig. Når det drejer sig om en så stor investering som en elcykel, er det vigtigt at sikre sig, at en elcykel føles, som om den er lavet til dig – eller i det mindste kan ændres, så den passer til dig med et par smarte udskiftninger af dele – før du kører den ud af døren.

Det mest afgørende for at få en god pasform er at vide, hvilken størrelse cykelramme du har brug for, løseligt baseret på din højde. Ud over rammestørrelsen bestemmer en e-bikes rammegeometri, hvordan den skal passe til dine unikke kropsmål. Et besøg i en cykelforretning er den bedste måde at få indstillet din pasform på, så dine knæ, skuldre, ryg, fødder og hænder alle er korrekt justeret til den kørestilling, du har brug for. Du kan også besøge en fitspecialist for at få en detaljeret cykelpasning, hvilket kan forebygge kroniske skader og hjælpe dig med at yde dit bedste. Få mere at vide i vores artikel om, hvordan du tilpasser din cykel.

Mens du er i en cykelforretning, skal du tage dig tid til at teste den cykel, du ønsker. De fleste REI-butikker har plads til, at kunderne kan gøre dette. Hvis du tester mere end én cykel, får du en bedre fornemmelse af dine muligheder og kan bekræfte, hvilken stil der er bedst for dig. Alt sammen ting der bør gøre valg af elcykel til en lidt nemmere opgave.

Udgivet
Kategoriseret som elcykler

Skrevet af Ole Jensen

Ole Jensen er en højt anerkendt cykel- og elcykelekspert med over to årtiers erfaring i branchen. Hans dybdegående viden om cykelteknologi, -design og -vedligeholdelse stammer fra hans mangeårige passion for cykling og hans uafbrudte interesse for at forstå, hvordan tingene virker. Efter at have arbejdet som mekaniker i en af Danmarks førende cykelbutikker i flere år, lancerede Ole sin egen webshop med fokus på elcykler. Han har siden hjulpet utallige kunder med at finde den perfekte elcykel, der passer til deres behov og livsstil. Læs mere om Ole Jensen